ELDEL.CZ > VARIABILITA vývoje počáteční čtenářské gramotnosti
Hlavní řešitel: Bc. Tereza Kučerová
Spoluřešitelé: PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (školitelka), Bc. Lucie Bláhová, Bc. Veronika Bláhová, Mgr. Klára Špačková, Ph.D.
Anotace:
Cílem projektu je zmapovat
variabilitu rozvoje počáteční gramotnosti u dětí s rizikem specifických poruch
učení.
Cílovou skupinou ohrožených jsou děti z rodin s
familiárním rizikem vzniku SPU a děti s narušeným vývojem řeči. Opakovaným
testováním v prvních dvou letech školní docházky budou postihovány samotné
dílčí funkce a jejich vývoj a průběh nabývání školních dovedností.
Projekt by měl odpovědět na otázku, které děti z
rodin s hereditární zátěží jsou nejvíce ohrožené dyslexií a jaký je vztah mezi
narušeným vývojem řeči a specifickými poruchami učení; jak se obě skupiny
odlišují od dětí s běžným vývojem, jak u nich vznikají potíže ve čtení a psaní;
které funkce je potřebné sledovat a trénovat.
Výsledky výzkumu mohou obohatit nejenom
poznatkovou bázi v oblasti SPU a jejich rizik, ale také podnítit zájem o časná
období školních obtíží. Budeme-li s dítětem pracovat včas, můžeme působit
preventivně, předcházet vzniku dalších obtíží. Popis dynamiky vývoje dílčích
funkcí v prvních dvou ročnících, podobně jako popis vývoje a problémů v
základech školních dovedností u rizikových dětí zatím není u nás k
dispozici.
Výsledky výzkumu mohou pomoci v argumentaci k
nutnosti přechodu od diagnostiko-terapeutického modelu péče k modelu
preventivně-intervenčnímu.
Vytisknout © 2008 - 2024 ELDEL.cz