ELDEL.CZ > POROZUMĚNÍ ČTENÉMU
Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika (2013-2015)
P407/13-20678S
Stručná charakteristika projektu
Výzkumný tým
Spolupracující školy
První etapa sběru dat (podzim 2013)
Druhá etapa sběru dat (jaro 2014)
Třetí etapa sběru dat - rizikové skupiny (jaro 2015)
Publikační a mediální výstupy
Anotace:
Předložená studie se zabývá jednou z klíčových dovedností čtenářské gramotnosti, a to porozuměním čtenému. V současné době je toto téma výzkumně sledováno z hlediska různých paradigmat. Zaměřujeme se na tzv. prekurzory porozumění čtenému, které ve shodě se zahraničními přístupy hledáme v kognitivních i jazykových schopnostech a dovednostech dětí. Záměrem projektu je dále popsat dynamiku i variabilitu rozvoje porozumění čtenému u dětí běžného vývoje, v závislosti na vnitřních i vnějších vlivech, to vše v češtině jakožto transparentním jazyce.
Nalezená měřítka porozumění čtenému budeme aplikovat na rizikové skupiny z hlediska čtenářské gramotnosti – děti se specifickou poruchou učení, se specifickou poruchou jazyka, s Aspergerovým syndromem a u slabých čtenářů, s cílem poznání specifických charakteristik dílčích problémů porozumění čteného.
Pro naplnění výzkumných cílů budou konstruovány výzkumné baterie testů vycházející z nejnovějších zahraničních přístupů, s možností využití našimi následovateli.
Cíle projektu:
1) Identifikace prekurzorů porozumění čtenému (kognitivní a jazykové předpoklady)
2) Popis vývojové dynamiky a variability porozumění čtení (ve vztahu k metodě čtení i vnějším vlivům)
3) Postižení charakteru i problémů v porozumění čtenému v rizikových skupinách (děti s SPU, SLI, AS, slabí čtenáři)
Členky výzkumného týmu z katedry psychologie PedF UK v Praze:
- PhDr. PaedDr. Anna KUCHARSKÁ, Ph.D., hlavní řešitelka projektu
- Mgr. Gabriela SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Ph.D., hlavní vědecká pracovnice
- PhDr. Pavla PRESSLEROVÁ, Ph.D., výzkumná pracovnice
- PhDr. Hana SOTÁKOVÁ, výzkumná pracovnice
- Mgr. Klára ŠPAČKOVÁ, Ph.D., výzkumná pracovnice
- Mgr. Eva RICHTEROVÁ, výzkumná pracovnice
Konzultantky:
- doc. PaedDr. Radka WILDOVÁ, CSc.(katedra primární pedagogiky PedF UK v Praze)
- doc. PhDr. Martina ŠMEJKALOVÁ, Ph.D. (katedra českého jazyka PedF UK v Praze)
Výzkumné asistentky:
- Mgr. Marie Rychlíková, doktorské studium Pedagogika
- Mgr. Monika Boušková, doktorské studium Pedagogika
- Mgr. Johana Růžičková, doktorské studium Psychologie
- Bc. Olga Kučerová, navazující magisterské studium Psychologie
- Bc. Petra Novotná, navazující magisterské studium Psychologie
- Bc. Petra Šimečková, navazující magisterské studium Psychologie
Externí spolupráce:
- Mgr. Eva CHALUPOVÁ, Ph.D.
Spolupracující školy:
V roce 2013 (listopad – prosinec) probíhala přímo ve školách první etapa výzkumného projektu – testování cílové skupiny dětí 1.-4. ročníků ZŠ v analyticko-syntetické i genetické metodě čtení. Spolupráce se všemi školami pokračovala i v druhé etapě sběru dat (duben-květen 2014).
- Základní škola Angel
- www.zsangel.eu
- Angelovova 3183
- 14300 Praha 4 - Modřany
- Kontaktní osoba: PaedDr. Dana Osvaldová
- ZŠ a MŠ J.A. Komenského
- www.jakomenskeho.cz
- U dělnického cvičiště 1100/1
- 167 00 Praha- Břevnov
- Kontaktní osoba: Ing. Ivana Koubková
- ZŠ Ke Kateřinkám
- www.zskaterinky.cz
- Ke Kateřinkám 1400
- 149 00 Praha 4
- Kontaktní osoba: Mgr. Vladislava Smetanová
- ZŠ Slovenská
- ZŠ Petřiny - sever
- ZŠ Kladská
- www.kladska.cz
- Kladská 1
- 120 00 Praha 2
- Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Sušická
- ZŠ Profesora Švejcara
- www.mrackova.cz
- Mráčkova 3090
- Praha 4 – Modřany
- Kontaktní osoba: Mgr. Pavlína Martenková
- ZŠ Dolákova
- www.dolakova.cz
- Dolákova 1/555
- 181 00 Praha 8
- Kontaktní osoba: Mgr. Věra Jakešová
- ZŠ Umělecká
- www.fzsumelecka.cz
- Fakultní základní škola PedF UK a Mateřská škola
- Umělecká 8
- 170 00 Praha 7
- Kontaktní osoba: Mgr. Miroslava Müllerová
- ZŠ a MŠ Petra Strozziho
- www.zs-strozziho.cz
- Za Invalidovnou 579/3
- 186 00 Praha 8 - Karlín
- Kontaktní osoba: PhDr. Veronika Francová
- FZŠ prof. O. Chlupa PedF UK Praha
- www.fzs-chlupa.cz
- Fingerova 2186
- 158 00 Praha 13
- Kontaktní osoba: PaedDr. Blanka Janovská
- ZŠ Plavsko
- www.zsplavsko.cz
- Plavsko 39
- 378 02 Stráž nad Nežárkou
- Kontaktní osoba: Mgr. Iveta Marušáková
- Mateřská škola a základní škola sv. Augustina
Počty vyšetřených dětí v první etapě (T1) testování:
Ročník | Analyticko-syntetická metoda čtení (n) | Genetická metoda čtení (n) | Celkem (n) |
---|
1 | 68 | 62 | 130 |
---|
2 | 62 | 64 | 126 |
---|
3 | 62 | 65 | 127 |
---|
4 | 63 | 71 | 134 |
---|
Počty dětí | 255 | 262 | 517 |
---|
Přehled jednotlivých sezení v etapě T1:
1. sezení: | 14.10.-1.11.2013 |
---|
2. sezení: | 4.11.-22.11.2013 |
---|
3. sezení: | 25.11.-20.12.2013 |
---|
Počty vyšetřených dětí v druhé etapě (T2) testování:
Ročník | Analyticko-syntetická metoda čtení (n) | Genetická metoda čtení (n) | Celkem (n) |
---|
1 | 58 | 60 | 118 |
---|
2 | 58 | 59 | 117 |
---|
3 | 61 | 64 | 125 |
---|
4 | 60 | 65 | 125 |
---|
Počty dětí | 237 | 248 | 485 |
---|
Přehled jednotlivých sezení v etapě T2:
1. sezení: | 24.3.-25.4.2014 |
---|
2. sezení: | 28.4.-30.5.2014 |
---|
TŘETÍ ETAPA SBĚRU DAT (T3) - PROSINEC 2014 - DUBEN 2015
Poslední etapa sběru dat, která je zaměřena na porozumění čtenému u těchto rizikových skupin:
1, Děti se specifickými poruchami učení (dyslexie)
2, Děti s narušenou komunikační schopností (dysfázie)
3, Děti s poruchami autistického spektra (Aspergerův syndrom)
4, Slabí čtenáři
Do studie bude zařazeno cca 30-40 dětí z každé rizikové skupiny (jde o vždy o žáky 4. ročníků). Vzhledem k specifikům jednotlivých skupin dětí spolupracujeme se základními školami v celé ČR. V této etapě jsou provedena s každým dítětem 2 individuální sezení. Skupina slabých čtenářů bude identifikována na základě výsledků kriteriálních testů ze vzorku z první a druhé etapy testování (z původně plánovaných cca 400 dětí byl vzorek navýšen o více než 100 dětí).
- PUBLIKAČNÍ VÝSTUPY a AKTIVITY 2014
- V únoru 2014 byla organizována 2 konzultační odpoledne pro rodiče dětí zapojených do výzkumné studie. Rodiče byli informováni o cílech studie, použitých metodách sběru dat i individuálních výsledcích svého dítěte (v etapě T1). Rodiče o konzultace projevili velký zájem, proto jsme během března až dubna rodičům poskytli další individuální konzultace. Celkem jsme poskytli 105 individuálních konzultací.
- 27.-29. 3.2014 prezentovaly první výsledky T1 dr. Seidlová Málková a dr. Špačková na konferenci BDA v Guilfordu ve Velké Británii. Příspěvek ve formě posteru nesl název:"Čtenářský profil českých dětí během prvních čtyř ročníků základní školy."
- V září 2014 výzkumný tým spoluorganizoval konferenci s mezinárodní účastí -Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem (Cesty propojení výzkumu a praxe) - odkaz zde: http://www.pedf.cuni.cz/index.php?cat=konference&id=2& Na této konferenci jsme měli celkem pět příspěvků:
- Wildová, R., Kucharská, A. :Proměna koncepce čtenářské gramotnosti a jejich rizik
- Kucharská, A., Seidlová Málková G.: Porozumění čtenému – běžný vývoj a jeho rizika.
- Špačková, K.: Porozumění čtenému u dětí se specifickými poruchami učení.
- Richterová, E., Seidlová Málková, G.: Porozumění čtenému u dětí s vývojovou dysfázií
- Presslerová, P.: Slabí čtenáři – pojem a jeho uchopení
- Reflexe konference a informace o projektu byly dne 3.11.2014 zveřejněny v článku univerzitního periodika IFORUM: http://iforum.cuni.cz/IFORUM-15408.html
- V zahraničním recenzovaném časopise byl publikován článek:
- Kucharská, A., Špačková, K.: Reading comprehension of Czech pupils at the beginning of primary school: comparison
between analytic-synthetic and genetic methods“, Da Investigacão às Práticas, volume 4,
no 3, pp. 72-88 (ISSN 21-821372) Dostupné z http://www.scielo.mec.pt/pdf/inp/v4n2/v4n2a07.pdf
- Kolektivní monografie
- Kucharská, A., Seidlová Málková, G., Sotáková, H.,
Špačková, K., Presslerová, P.,
Richterová, E. Porozumění čtenému I. Typický vývoj čtení s
porozuměním - východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-726-7.
- Sotáková, H., Kucharská, A., Špačková, K., Presslerová, P., Richterová, E., Seidlová
Málková, G. Porozumění čtenému II. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží -
východiska, témata, zdroje - kritická analýza a návrh výzkumu.
Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, 978-80-7290-727-4.
- Mediální prezentace
- PUBLIKAČNÍ VÝSTUPY a AKTIVITY 2015
- Kolektivní monografie
- Kucharská, A. a kol.Porozumění čtenému III. Typický vývoj porozumění čtenému- metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015, ISBN 978-80-7290-862-2.
- Články v recenzovaných časopisech:
- Presslerová, P., & Rusnáková, K. (2015). Slabí čtenáři v kontextu porozumění čtenému ‒ přehledová studie.
E- psychologie, 9(1), 29-41. Dostupný zde: http://e-psycholog.eu/pdf/presslerova_rusnakova.pdf
- Sotáková,
H. (2015). Porozumění čtenému u dětí s Aspergerovým syndromem a vysoce
funkčním autismem. Speciální pedagogika,
25(4), 351-362. ISSN 1211-2720.
- Kucharská, A. Porozumění textům žáků 4. ročníku. Orbis Scholae, 9(3), 69-86.ISSN 1812-4637. Dostupný zde:http://www.orbisscholae.cz/archiv/2015/2015_3_05.pdf
Výzkumný tým se v roce 2015 zúčastnil mezinárodní odborné konference v Kanadě (International Symposium on Educational Literacy SILE. Jouvence, Quebec, 24-26.8.2015) , kde prezentoval celkem 6 příspěvků, dílčích výsledků výzkumu.
- Špačková, Klára; Kucharská, Anna: Reading comprehension
skills of Czech dyslexic children
- Richterová, Eva; Seidlová Málková, Gabriela: Reading
profiles of Czech children with specific language impairment.
- Kucharská, Anna; Špačková, Klára: Measures of comprehension
for Czech 1st to 4th grade pupils.
- Presslerová, Pavla; Kucharská, Anna: Reading comprehension
in poor readers
- Seidlová Málková, Gabriela; Kucharská, Anna: Reading
comprehension profiles of Czech children acroo the four beginning grades of
primary school
- Sotáková, Hana: Reading Comprehension of 4th grade pupils
with Autistic Spectrum Disorder in Czech Republic
- PUBLIKAČNÍ VÝSTUPY a AKTIVITY 2016
- Kolektivní monografie
- Špačková, K. a kol. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu.Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN:978-80-7290-863-9.
- Kucharská, A. & Špačková, K. (2016) Measures of comprehension for Czech first-to fourth-grade pupils. In Morin, M.-F., Alamargot, D. & Gonçalves, C. Quelques perspectives en lecture et en écriture chez les élèves de 5 à 12 ans. Communication présentée au Symposium international sur la litéracie à l’école/International Symposium for Educational Literacy (SILE/ISEL), Jouvence, Québec, Canada, p. 141-167. Sherbrooke: Éditions de l´Université de Sherbrooke.http://savoirs.usherbrooke.ca/handle/11143/10233
- Články v recenzovaných časopisech:
- Sotáková, H., & Kucharská, A. (2017). The level of social relations comprehension and its impact on text comprehension in individuals with autistic spectrum disorder.Health Psychology Report, 5(1), 1-11.Dostupné zde: http://www.termedia.pl/The-level-of-social-relations-comprehension-and-its-impact-on-text-comprehension-in-individuals-with-autistic-spectrum-disorder,74,28480,1,1.html
- Presslerová, P. (2016). Reading Comprehension Profile of Czech Garden Variety Poor Readers. Slavonic Pedagogical Studies Journal, 5 (2), 424-442. ISSN 1339-9055. doi: 10.18355/PG.2016.5.2.424-442. Dostupné zde: http://www.pegasjournal.eu/files/Pegas2_2016_16.pdf
- Špačková, K. (2016). Dyslexie: narušení čtenářských
dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi. 1–2/2016, LI, s. 95–107.
- Richterová, E., Seidlová Málková, G. (2016). Čtenářské
profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s typicky se vyvíjejícími
vrstevníky. E-psychologie, 4(10), 9-23. Dostupné na:
http://e-psycholog.eu/pdf/richterova_seidlovamalkova.pdf.
- Špačková, K. (2017). Text comprehension in Czech
fourth-grade children with dyslexia. Journal of Language and Cultural
Education, 5(1), 1-19. ISSN 1339-4584.
- Seidlová Málková, G. (2017). Spelling skills of Czech
primary school children in relation to the method of literacy instruction.
Journal of Language and Cultural Education, 5(1), 59-77. ISSN 1339-4584.
- Odborné konference
- V červenci 2016 se část výzkumného týmu účastnila mezinárodní konference organizované Society for the Scientific
Study of Reading v Portu v Portugalsku.Byl prezentován poster s dílčími závěry výzkumu rizikových čtenářů. Odkaz zde: https://www.triplesr.org/sites/default/files/uploads/16thfinal_program_sssr-2016_final1.pdf
- V říjnu 2016 prezentovaly členky výzkumného týmu závěry výzkumu na mezinárodní konferenci v Polsku:
- Kucharská, A., & Špačková,
K. (2016). Children In Risk of Dyslexia In Czech Republic –- new
trends in research and treatment of children with LD European New technologies and Innovations in
Education Forum, 6. 10. 2016 Kielce, Polsko.
Zazněly zde tyto příspěvky:
- Anna
Kucharská, Gabriela Seidlová Málková.: Porozumění čtenému u dětí ml. věku
- Anna Kucharská, Martina Šmejkalová, Klára Špačková: Test
jazykového uvědomování v diagnostice porozumění čtenému
- Gabriela Seidlová Málková: Vývoj
psaní ve 2. až 4. ročníku základní školy a jeho souvislost s vyučovanou
metodou čtení
Dále byly na dalších odborných konferencích v ČR prezentovány tyto příspěvky:
Seidlová Málková, G., & Richterová, E. (2016) Čtenářské profily dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s vrstevníky s typickým vývojem jazykových dovedností.Konference škola jako místo setkávání 2016, 15. 4. 2016. Ústní prezentace
Špačková, K., & Kucharská, A. (2016). Čtení s porozuměním u dětí s dyslexií na konci mladšího školního věku. Konference škola jako místo setkávání 2016, 15.4.2016. Ústní prezentace
Špačková, K. (2016). Porozumění čtenému textu. Týden češtiny ve světě 1.–5. 8. 2016, Praha. Ústní prezentace
- Aktuálně jsou v přípravě (v tisku) tyto odborné články v recenzovaných časopisech, v kolektivní monografii a přijaté příspěvky na mezinárodní konferenci:
- Seidlová
Málková, G., Kucharská A. (to appear in June 2017). The Precursors of Reading Comprehension in Primary School Czech
Children: Evidence from a One-Year Longitudinal Study. To appear in
SILE symposium, Ajaccio, France 26- 27. 6. 2017.
- Špačková, K.,
& Kucharská, A. (2016). Literacy skills of pupils from risk groups. European New
technologies and Innovations in Education Forum.